16.01.2024
Piksele (px) stanowią podstawową jednostkę miary używaną w projektowaniu graficznym i tworzeniu stron internetowych. Są to najmniejsze elementy, z których składa się obraz na ekranie komputera czy innego urządzenia wyświetlającego. Piksele reprezentują punkty świetlne na monitorze, a ich ilość i układ decydują o tym, jak obraz jest percepcyjnie przedstawiany użytkownikowi.
Warto zaznaczyć, że piksele są jednostką bezwzględną, co oznacza, że ich rozmiar jest stały i nie zależy od kontekstu, w którym są używane. Każdy piksel reprezentuje określoną ilość informacji w formie koloru i jasności. W praktyce, im więcej pikseli, tym bardziej szczegółowy i ostry może być obraz.
Jedną z kluczowych cech pikseli jest ich rola w określaniu rozdzielczości ekranu. Rozdzielczość jest wyrażana jako liczba pikseli w poziomie i pionie, na przykład 1920x1080 oznacza, że ekran składa się z 1920 pikseli w szerokości i 1080 pikseli w wysokości. Współczesne ekrany posiadają miliony pikseli, co pozwala na wyświetlanie wyraźnych i realistycznych obrazów.
Piksele są również podstawowym elementem, na który wpływać można w kontekście responsywnego projektowania stron internetowych. Określanie wielkości czcionek, marginesów czy innych elementów za pomocą pikseli może sprawić, że strona będzie mniej elastyczna, szczególnie w przypadku różnych rozmiarów ekranów. Dlatego coraz częściej projektanci korzystają z jednostek, takich jak REM czy procenty, które pozwalają na bardziej dynamiczne dostosowywanie się do różnych warunków wyświetlania.
REM (root em) to jednostka miary stosowana w projektowaniu stron internetowych, która opiera się na wielkości czcionki głównego kontenera strony, co sprawia, że jest jednostką względną i elastyczną.
W odróżnieniu od jednostki piksela (px), która jest jednostką bezwzględną i niezmienną, REM umożliwia projektantom skalowanie elementów strony w sposób bardziej zgodny z elastycznym modelem responsywnego projektowania. Dzięki zastosowaniu REM, można dostosować rozmiar czcionki i innych elementów względem ustawień wielkości czcionki korzenia, co pozwala na łatwiejszą kontrolę nad responsywnością strony.
Przykładowo, jeśli wielkość czcionki korzenia wynosi 16 pikseli, a wartość w jednostkach REM wynosi 1 REM, to 1 REM będzie równoważne 16 pikselom. Jednak gdyby wielkość czcionki korzenia została zwiększona do 20 pikseli, 1 REM również dostosuje się do tej wartości, co umożliwia spójne skalowanie elementów strony.
Użycie REM staje się szczególnie istotne w kontekście dostosowywania stron do różnych rozmiarów ekranów, co z kolei wpływa na doświadczenie użytkownika. Współcześnie projektanci stron internetowych często decydują się na stosowanie jednostek względnych, takich jak REM, w celu lepszej elastyczności i responsywności witryny na różnych urządzeniach.
Responsywność i skalowalność są kluczowymi koncepcjami w projektowaniu stron internetowych, szczególnie w dzisiejszym środowisku, gdzie użytkownicy korzystają z różnorodnych urządzeń o różnych rozmiarach ekranów. Responsywność odnosi się do zdolności strony internetowej do dostosowywania się do różnych warunków ekranowych, takich jak ekrany komputerów, tabletów czy smartfonów, zapewniając optymalne doświadczenie użytkownika niezależnie od używanego urządzenia.
Skalowalność natomiast to cecha, która umożliwia elastyczne dostosowywanie rozmiarów elementów na stronie do zmiany rozmiaru ekranu. Jednym z kluczowych narzędzi wspierających skalowalność jest stosowanie jednostek względnych, takich jak procenty czy jednostki REM. Dzięki nim, elementy strony, takie jak czcionki, marginesy czy obrazy, mogą dostosować swoje rozmiary proporcjonalnie do wielkości ekranu, co przyczynia się do spójnego wyglądu strony na różnych urządzeniach.
Ważnym aspektem responsywności i skalowalności jest także podejście "mobile-first", które zakłada projektowanie strony z myślą o urządzeniach mobilnych jako priorytetowych. To podejście stawia na prostotę i minimalizm, co sprzyja szybkiemu ładowaniu się strony na urządzeniach o mniejszych zasobach.
Ostatecznie, odpowiednie zaplanowanie i zastosowanie technik responsywnego projektowania oraz skalowalności pozwala nie tylko na dostarczenie lepszego doświadczenia użytkownika, ale także na zwiększenie zasięgu witryny, dostosowując ją do różnorodnych oczekiwań i preferencji użytkowników korzystających z różnych urządzeń.
Jednostka em, podobna do REM, jest jednostką względną, ale w odróżnieniu od REM, bazuje na wielkości czcionki rodzica, a nie korzenia dokumentu. Zastosowanie jednostki em umożliwia tworzenie elastycznych stylów, które dostosowują się do zmian w skali czcionki w danym kontekście.
Viewport units, czyli jednostki viewportu (vw i vh), są jednostkami bazującymi na szerokości (vw) lub wysokości (vh) widoku przeglądarki. Wartość 1vw odpowiada 1% szerokości viewportu, podobnie jak 1vh to 1% jego wysokości. Te jednostki są szczególnie użyteczne przy projektowaniu interfejsów, gdzie chcemy, aby elementy zajmowały określony procent dostępnego miejsca na ekranie.
Jednostka procent (%) jest jednym z podstawowych rodzajów jednostek względnych w CSS. Stosowana jest do określania proporcji elementów względem ich kontenerów. Na przykład, można użyć procentów, aby ustawić szerokość elementu w odniesieniu do szerokości jego kontenera, co sprawia, że strona jest bardziej responsywna i dostosowuje się do zmian w rozmiarze ekranu.
Zastosowanie różnorodnych jednostek miary w CSS daje projektantom i deweloperom szeroki zakres narzędzi do tworzenia elastycznych, responsywnych i estetycznych projektów. Wybór odpowiednich jednostek zależy od konkretnych potrzeb projektu i preferencji deweloperów, a umiejętne ich wykorzystanie przyczynia się do optymalnego doświadczenia użytkownika na różnych urządzeniach.
Copyright © WebMajka Wszelkie prawa zastrzeżone.